Ruch zastąpi każdy lek

7 września 2020

Do większej aktywności fizycznej, którą z uwagi na pandemię, wiele osób ograniczyło, zachęca Magdalena Dolecka-Ślusarczyk z Kliniki Chorób Wewnętrznych WSzZ, przewodnicząca świętokrzyskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Lekarka przyznaje, że od czasu wybuchu pandemii, obserwuje wzrost masy ciała zarówno u ciężarnych pacjentek z cukrzycą, jak i u innych diabetyków, których leczy.

– Kobiety w ciąży powinny się dobrze odżywiać, ale czasami to dobre odżywianie jest zdecydowanie nadmierne, a tak nie powinno być, stąd pojawiają się powikłania w postaci nadmiernego przyrostu masy ciała i związanych z tym zaburzeń metabolicznych – zwraca uwagę doktor Dolecka- Ślusarczyk, która zauważa również, że wiele przyszłych mam, w ostatnich miesiącach, znacznie ograniczyło ruch, głównie spacery, co nie jest dla nich korzystne i powoduje kolejne zaburzenia przemiany materii.

Tyją również inni pacjenci z cukrzycą, których waga jest kontrolowana w trakcie regularnych wizyt w poradni – usprawiedliwiając swoje wyniki brakiem ruchu – podyktowanym względami epidemiologicznymi.
– Każdy się tłumaczy, że boi się korzystać z form aktywności fizycznej, takich jak: basen, siłownia. U wielu pacjentów skutkuje to: przyrostem masy ciała, a to wiąże się z gorszym wyrównaniem cukrzycy. Apelujemy, aby nawet w domu, kontynuować ćwiczenia fizyczne – mówi Magdalena Dolecka- Ślusarczyk. Diabetolog wyjaśnia, że już dwa tygodnie lenistwa, powodują duże zmiany metaboliczne w organizmie. Osoba, do tej pory aktywna, która przestaje się ruszać, przybiera na wadze, a to wiąże się niestety z większa opornością na insulinę i problemami jakie ona powoduje czyli: zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, podwyższeniem poziomu cholesterolu we krwi, zwiększeniem ponad normę stężenia trójglicerydów, otyłością, pojawieniem się nadciśnienia tętniczego oraz zwiększonego stężenia kwasu moczowego .

Na wiele problemów zdrowotnych istnieją proste i tanie rozwiązania. – Nawet niewielka ilość ćwiczeń jest lepsza, niż zupełny jej brak. Wytyczne zalecają co najmniej 150 minut umiarkowanego lub 75 minut intensywnego wysiłku wytrzymałościowego, a także wykonywanie ćwiczeń oporowych co najmniej 2 dni w tygodniu – wylicza doktor Dolecka-Ślusarczyk.  Jak dodaje: każdy rodzaj ćwiczeń np.: aerobowe, siłowe, uelastyczniające czy rozciągające, niosą ze sobą określone korzyści. Podejmując aktywny styl życia, korzystajmy z form aktywności, które są dostępne w lokalnej społeczności w naszym mieście, na wielu osiedlach. Diabetolog sugeruje, aby korzystać aktywnie z placów ze sprzętem do ćwiczeń na świeżym powietrzu, biegać i spacerować, jeźdźić po ścieżkach rowerowych, czy nawet uprawia ogródki działkowe.

Specjalistka dodaje, że niezależnie od wysiłku fizycznego, koniecznie powinniśmy ograniczać czas spędzany w pozycji siedzącej. Zmiany pozycji przynoszą bowiem szereg korzyści w zakresie przemiany materii i funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego. Eksperci twierdzą, że trening fizyczny, wydaje się poprawiać również funkcje poznawcze i zmniejszać ryzyko otępienia. Ćwiczenia skutecznie poprawiają także gęstość mineralną kości.

– Aktywność fizyczna niesie ze sobą wiele korzyści: poprawia insulinowrażliwość i wyrównanie glikemii,  obniża ciśnienie tętnicze krwi,  zwiększa wydolność fizyczną, redukuje ryzyko osteoporozy i poprawia humor. Jak określił to trafnie Wojciech Oczko nadworny lekarz króla Stefana Batorego: „Ruch jest w stanie zastąpić nam prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie zastąpią nam ruchu” – reasumuje Magdalena Dolecka – Ślusarczyk.

 

 

Opublikowano w aktualnosci przez Rzecznik Prasowy